kattenziekte in zeist! Laat uw kat, als nodig, vaccineren

Kattenziekte

Kattenziekte is een ziekte die nog steeds in uitbraken in Nederland voorkomt, zo ook recent in Zeist. Veel katten zijn ten gevolge van de kattenziekte overleden. De diagnose ‘kattenziekte’ is middels bloedonderzoek en sectie vastgesteld.

Wat is kattenziekte?
Kattenziekte wordt veroorzaakt door een besmetting met het Parvo-virus. Het is een zeer ernstige, infectieuze aandoening. De ziekte kan alleen worden voorkomen middels een vaccinatie. Als een kat éénmaal kattenziekte heeft, is er een grote kans dat het dier komt te overlijden. Voornamelijk jonge kittens en ongevaccineerde dieren zijn gevoelig. Als uw kat zijn jaarlijkse vaccinatie heeft gehad, hoeft u zich minder zorgen te maken. Het virus is erg besmettelijk en kan zeer lang in de omgeving overleven.

Symptomen
Kattenziekte wordt gekenmerkt door ernstige klachten van het maag-darmstelsel. Veelvuldig braken en diarree zijn kenmerkende symptomen. De dieren verliezen hun eetlust, krijgen koorts en kunnen zeer snel uitdrogen. Door een verlaging van de witte bloedcellen, daalt de immuniteit en kan het dier ernstiger ziek worden. Ook kunnen er neurologische verschijnselen ontstaan. Kittens kunnen ook besmet worden in de baarmoeder. Indien ze de besmetting overleven en niet geaborteerd worden, kunnen ze bij de geboorte neurologische afwijkingen vertonen. De prognose van kattenziekte is slecht: veel dieren sterven uiteindelijk aan de gevolgen van de verlaging van de witte bloedcellen.

Preventie
Het is van groot belang om uw kitten op 9 en 12 weken leeftijd te laten vaccineren. Bij volwassen katten is het van belang om de vaccinatie jaarlijks te herhalen. Als u vragen heeft over de bescherming van uw kat, neemt u dan gerust contact met ons op.