kat_op_kattebak

Katten die in huis plassen kunnen daarvoor grofweg twee redenen hebben, een blaasontsteking of een gedragsprobleem. Om deze twee oorzaken uit elkaar te houden is er ten eerste een urineonderzoek nodig. Als een kat een blaasontsteking heeft moeten wij hem daarvoor behandelen, is het een gedragsprobleem dan vereist dat uiteraard een hele andere aanpak. Leest u hieronder wat we er allemaal aan kunnen doen.

Onzindelijkheid en sproeien

Onzindelijkheid en sproeien zijn de meest voorkomende problemen waarom een kat in een asiel geplaatst wordt. Medische problemen als blaasgruis, blaasontsteking, suikerziekte of nierproblemen moeten als eerste uitgezocht worden. Overigens kunnen poezen ook sproeien. Belangrijk is dat u een onzindelijke kat nooit straft. Het dier heeft een probleem en heeft uw hulp nodig, straffen kan het probleem verergeren. Laten schrikken, hard roepen of wegjagen is ook straffen.

Ongewenst sproeigedrag kan veroorzaakt worden doordat de kat zijn territorium wil afbakenen en op deze manier een signaal wil afgeven aan bijvoorbeeld zijn buurkatten. Vaak is stress een belangrijke oorzaak van sproeien. Stress bij de kat kan veroorzaakt worden door andere katten in of buiten het gezin, de introductie van een nieuwe kat, een andere veranderingen van de gezinssamenstelling of een verhuizing. Sproeien is niet altijd te voorkomen, maar denk aan de volgende zaken:

• Maak de kattengroep niet te groot.
  • Voorkom het in huis komen van vreemde katten via het kattenluikje. U kunt hiervoor een speciaal kattenluikje Petporte plaatsen die op de chip van uw kat reageert. Vraag ernaar bij uw dierenarts.
  • U kunt uw tuin afzetten om het sproeien van vreemde buurkatten in uw tuin te voorkomen.

De kattenbak: tips en tricks

U kunt zich voorstellen dat een vieze kattenbak voor uw kat minder aantrekkelijk is om te gebruiken dan een schone. Om de kans van onzindelijkheid te verkleinen is een schone kattenbak daarom ook erg belangrijk. Als u onderstaande ‘regels’ volgt, zult u minder kans hebben op een kat die buiten de kattenbak plast en/of poept.

Schoonmaakprotocol:

• Klonten kattengrit met urine en ontlasting elke dag uitscheppen.
  • Wekelijks helemaal verschonen.

Kattenbak

• Eén kattenbak per kat, plus één extra.
  • Plaats de kattenbak op een rustige plek.
  • Meerdere bakken niet naast elkaar zetten.
  • Kattenbak niet naast etensbak.

Soort kattenbak

• De kattenbak moet groot genoeg zijn voor uw kat.
  • Kap en of luikje: meeste katten gebruiken de bak liever zonder kap, u kunt dit uitproberen.

Vulling:

• Zoek uit wat de persoonlijke voorkeur van uw kat is zoals een dunne of juist een dikke laag grit en kies uit de verschillende soorten kattengrit (grofkorrelig of juist zandachtig).
  • Als u de ideale kattengrit voor uw kat heeft gevonden, blijf deze gebruiken en varieer niet.
  • Geurend of niet-geurend: geurbestrijders zijn voor de baasjes ontwikkeld, katten met hun gevoelige neus kunnen deze geuren als vervelend ervaren.

Blaasontsteking bij de kat

Blaasontsteking is een veel voorkomend probleem bij de kat. Dit probleem kan zowel voorkomen bij poezen als bij katers. Als een kat een blaasontsteking heeft, kan deze de volgende verschijnselen laten zien:

• Vaak naar de bak gaan.
  • Buiten de bak plassen.
  • Miauwen en onrustig zijn bij het plassen.
  • Persen bij het plassen en kleine beetjes plassen.
  • Bloed bij de urine.
  • Likken aan de penis.

Het is belangrijk bij deze verschijnselen uw kat te laten onderzoeken door de dierenarts. Door irritatie en ontsteking van de blaaswand is het plassen pijnlijk en wil de kat soms niet meer op zijn bak plassen. Bij katers kan een blaasontsteking leiden tot een verstopping van de plasbuis hetgeen een levensbedreigende situatie kan opleveren en het is verstandig snel contact op te nemen met de praktijk, ook buiten openingstijden!

De meest voorkomende oorzaken van blaasontsteking:

Blaasgruis Mineralen in de blaas kunnen urinekristallen vormen, het zogenaamde blaasgruis, waarvan struviet en calciumoxalaat de meest voorkomende zijn. Hoe hoger de concentratie van bepaalde mineralen in de blaas, hoe groter de kans op deze gruisvorming. De aanwezigheid van gruis zorgt voor irritatie van de blaaswand, met een blaasontsteking en bloederige urine tot gevolg. Ook kunnen blaasstenen ontstaan door het samenklonteren van gruis. Bij katers kan blaasgruis leiden tot een verstopping van de plasbuis hetgeen een levensbedreigende situatie kan opleveren!

blaasstenen bij de kat, meestal struviet

Door meerdere zaken in het leven van uw kat te veranderen, kunnen we de vorming van blaasgruis tegengaan en blaasontsteking of -verstopping voorkomen.

Stress In een huishouden met meerdere katten kunnen katten stress ondervinden. Als hierdoor het kattenbak gebruik minder goed is doordat er te weinig kattenbakken zijn, dan kan een gevoelige kat hierdoor blaasontsteking ontwikkelen. Voor het voorkomen en verminderen van stress kunt u een Feliway verdamper aanschaffen. Deze kunt u op de praktijk verkrijgen en vraagt u naar onze ervaringen. Voor meer informatie en tips over kattenbak gebruik lees ook het stuk over ‘probleemgedrag’ bij de kat.

Bacteriële blaasontsteking Een bacteriële blaasontsteking komt slechts zelden voor bij katten in tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen. Bij oudere katten komt het wel eens voor dat er een bacterie aanwezig is en dat antibioticum nodig is om de blaasontsteking te doen verhelpen. Het voorschrijven van antibioticum doen we dus niet in alle gevallen. Om hier meer duidelijkheid over te krijgen kan het beste urine worden afgenomen door de dierenarts om dit te laten kweken.

Onderzoeken

Als er gedacht wordt aan een blaasontsteking is het van belang uw kat na te laten kijken door de dierenarts. Bij katers kan een blaasontsteking leiden tot een verstopping van de plasbuis hetgeen een levensbedreigende situatie kan opleveren en het is dus verstandig snel contact op te nemen met de praktijk. Na het lichamelijk onderzoek zal er in de meeste gevallen een urine onderzoek worden uitgevoerd. Als er een behandeling wordt ingesteld, dan is het verstandig het urine onderzoek na enkele weken ter controle te herhalen.

De urine voor het onderzoek kunt u meestal thuis opvangen met speciale plastic kattenbakkorreltjes van Katkor of als dat niet lukt door de dierenarts te laten afnemen. De dierenarts zal met u overleggen hoe lang na het instellen van de behandeling een urinecontrole nodig is. Als de klachten ernstig zijn of steeds terugkeren dan kan het nodig zijn om verder onderzoek te doen. Met behulp van een echografisch onderzoek kan de toestand van de blaaswand en het aanwezig zijn van blaasgruis of blaasstenen worden aangetoond.

Behandeling

Een blaasontsteking is pijnlijk voor een kat, ongeacht de onderliggende oorzaak. De irritatie van de blaaswand zorgt ervoor dat de kat continu het gevoel heeft te moeten plassen. Door een pijnstiller te geven voelt de kat zich prettiger, een bijkomend voordeel is dat het middel ontstekingsremmend werkt op de blaaswand. Het belangrijkste onderdeel van de behandeling bij een blaasgruis probleem is een speciaal blaasgruis oplossend en -voorkomend dieet: ‘Urinary’ van Royal Canin. Dit dieet is een volledige voeding en zorgt ervoor dat kristallen die zich in de blaas bevinden opgelost worden en dat de vorming van nieuw blaasgruis wordt tegengegaan. Uw kat mag naast de Urinary niets anders eten en dient levenslang op deze voeding te blijven aangezien de kat weer opnieuw blaasgruis gaat vormen bij het eten van andere voeding, met alle gevolgen van dien.

In enkele gevallen is het noodzakelijk een antibioticum therapie te starten. Hiervoor is vaak een kweek van de urine nodig.

Praktische tips

Wateropname stimuleren Hoe meer uw kat drinkt, hoe lager de concentratie aan mineralen in de blaas wordt en hoe minder snel zich gruis vormt. Het aanwezige gruis verlaat daarnaast sneller de blaas omdat uw kat meer zal plassen. Het stimuleren van de wateropname is dan ook zeer belangrijk. Vindt uw kat het waterbakje niet interessant, maar de druppende kraan onweerstaanbaar? Dan kunt u overwegen bij de dierenwinkel een waterfonteintje aan te schaffen, waarbij het water blijft stromen. U kunt het drinkwater smakelijker maken door bijvoorbeeld tonijnvocht toe te voegen of het afgekoelde water van gekookte kip te mengen met het drinkwater.

Plassen stimuleren Katten zijn kritische toiletbezoekers: een schone of vieze bak, het type grit, met of zonder overkapping, wel of niet in het bijzijn van u als eigenaar en daarnaast de rangorde tussen katten in huis, deze zaken kunnen invloed hebben op het plasgedrag van uw kat. Hoe langer een kat zijn urine ophoudt, hoe groter de kans dat gruisvorming in de blaas optreedt. Door het aantal kattenbakken in huis te vergroten zal uw kat eerder naar de bak gaan, de stelregel voor het aantal benodigde bakken hierbij is: het aantal katten in huis + 1. In de toekomst bestaat er een reële kans op het terugkeren van de blaasontstekingsklachten en plasproblemen. Blijft u dan ook alert op de volgende symptomen: vaker naar de bak gaan, miauwen en onrust bij het plassen, bloederige urine en zeker bij persen zonder dat er urine komt, neemt u dan direct contact met ons op.