konijnen houden van gezelligheid, neem er altijd twee

Nieuw konijnenvaccin

Er is een nieuwe vaccinatie beschikbaar voor uw konijn. Met deze vaccinatie is uw konijn een jaar lang beschermd tegen zowel de Myxomatose als de VHD door middel van één enkel prikje. Dit is zowel voor u als voor uw konijn een groot voordeel! Bij deze nieuwe vaccinatie is het niet meer nodig om tijdens de zogenaamde ‘konijnenspreekuren’ te komen. U kunt bellen voor een afspraak en met uw konijn langskomen wanneer u dat uitkomt.

Om te voorkómen dat uw konijn ziek wordt, is het verstandig uw konijn jaarlijks te laten vaccineren. Lees hieronder tegen welke ziektes dit gedaan wordt.

Er zijn twee veel voorkomende ziektes bij het konijn: Myxomatose en VHD (Viral Hemorrhagic Disease). Als een konijn één van deze ziektes oploopt is een behandeling meestal niet meer mogelijk. De ziekte heeft bijna altijd een dodelijke afloop, daarom is voorkómen door een vaccinatie zo belangrijk! In Nederland komt Myxomatose veel voor bij wilde konijnen. De ziekte wordt door muggen overgebracht, dus ook konijnen die binnen zitten, lopen gevaar. Myxomatose komt meestal voor in het voorjaar tot de late nazomer. Typische verschijnselen zijn ontstoken en gezwollen ogen en neus, benauwdheid en uiteindelijk een ernstig ziek konijn.

VHD(Viral Hemorrhagic Disease) is een ziekte die ook veel bij wilde konijnen voorkomt. Het kan aan tamme konijnen worden overgedragen via direct contact met een ziek konijn of verspreid worden via vers geplukt gras of door vliegen. Typisch voor VHD zijn de inwendige bloedingen van diverse organen en een zeer snel ziekteverloop: het konijn kan dood gevonden worden met nog een pluk gras in zijn bekje.
Het vaccineren tegen beide ziektes moet jaarlijks gebeuren. U kunt ons bellen voor een afspraak.